Meester Wim wordt omringd door zijn leerlingen van groep 5a.  Foto: Marlous Velthausz
Meester Wim wordt omringd door zijn leerlingen van groep 5a. Foto: Marlous Velthausz (Foto: )

Meester en 'papa' Wim vertrekt na 42 jaar

's-HEERENBERG - Meester Wim Jansen neemt na tweeënveertig jaar dienst afscheid van de Pastoor Galamaschool in 's-Heerenberg. Bijzonder is het langdurige dienstverband: zelden werkt een docent zolang op een en dezelfde school.

Door Marlous Velthausz

Meester Wim gaat met pensioen, maar gaat het vak van docent vooral ook missen. "Het begeleiden in de ontwikkeling van kinderen, dat is gewoon het mooiste wat er is. Dat je kinderen ziet groeien en dat je daar een bijdrage aan kan leveren, dat vind ik prachtig. En natuurlijk de interactie met de kinderen en mijn gezellige collega's ga ik enorm missen", aldus Wim Jansen. We spraken meester Wim, in het bijzijn van zijn laatste klas, groep 5, bestaande uit 25 leerlingen.

Hoe heeft Wim besloten om 'meester Wim' te willen worden?
"Ik heb zelf goede leerkrachten op de lagere school gehad die mij geïnspireerd hebben om leraar worden. Werken met kinderen leek me het leukste wat er was. Toen de mogelijkheid er kwam, ben ik dan ook meteen de Pabo in Doetinchem gaan volgen om het meesterschap in de vingers te kunnen krijgen."

Welke groepen gaf je les?
\"Ik heb alle groepen van 1 tot en met 8 op deze school gehad. Groep 4 en 5 zijn de leukste groepen. De kinderen zijn spontaan en met bijvoorbeeld grapjes kan ik daar veel bereiken. Ik heb nu groep 5a, en het zijn 25 schatten van kinderen. Ik ben ook wel eens boos op hen, maar ik zeg altijd: ik ben hetzelfde als je papa en mama, meestal lief, maar soms ook wel eens boos."

Eén van de leerlingen breekt in tijdens het gesprek: "Hij is soms een beetje streng tegen ons als we niet luisteren. Maar meester Wim is ook heel grappig en als we iets niet snappen legt hij het steeds opnieuw uit."

Andere scholen?
"Ja, ik heb het eerste jaar in Harreveld aan school met zeer moeilijke opvoedbare kinderen gestaan. Na dat jaar ben ik toch naar het reguliere onderwijs gegaan, omdat dit mij beter beviel."

Andere functies op school?
"Ik heb in de Medezeggenschapsraad gezeten en verzorgde altijd veel sportevenementen. Nu, aan het einde van dit schooljaar, organiseer ik ook weer de atletiekdag. Voor deze speciale dag heb ik de atleet Thijmen Kupers, meervoudig Nederlands kampioen hardlopen, weten te strikken. Thijmen is een oud-leerling van mij, die mij hierbij gaat helpen."

Een andere leerling: "Met gym is het ook altijd erg leuk met meester Wim, we spelen vaak trefbal en het spel Mens-erger-je-niet."

Grootste verandering?
"Opvallend genoeg is dat niet de manier van lesgeven of het gedrag van de leerlingen. Het is in de koffiekamer vooral anders geworden: vroeger zaten we er met veel meesters en een enkele juf. Als ik nu weg ga zitten er nog maar drie leraren tussen zestien leraressen."

En wat gaat meester Wim doen?
"Doorgaan met ademhalen en genieten van de vrije tijd. Ik wil graag vaker gaan oppassen op de kleinkinderen in Roermond en ook wil ik vaker gaan reizen buiten de schoolvakanties om. En de krant lezen zal nu voor het eerst 's ochtends zijn in plaats van in de avond."

Een leerling sluit het gesprek, onbedoeld, op een passende manier af: "Het zou mooi zijn als we meester Wim mee konden nemen naar groep 6. Helaas gaat dat niet, meester Wim gaat met pensioen. We gaan hem missen."

Trots en met een grote glimlach kijkt meester Wim naar 'zijn' kinderen. De laatste klas. En dan is het echt voorbij.

Meer berichten