Michiel Meijer zingt bas-aria's tijdens de Matthäus Passion in Zieuwent. Foto: PR
Michiel Meijer zingt bas-aria's tijdens de Matthäus Passion in Zieuwent. Foto: PR
voorjaarsspecial

Amsterdamse solist zingt bas-aria's tijdens Matthäus Passion

Dit is een van de verhalen uit de special Voorjaar in de Achterhoek. Met deze uitgave hoopt Achterhoek Nieuws je te inspireren en wegwijs te maken in alles wat deze mooie streek de komende tijd te bieden heeft.
Solozanger Michiel Meijer, zal op Goede Vrijdag zijn bas-aria's laten weerklinken in de Sint Werenfriduskerk in Zieuwent. Met zijn diepe stemgeluid is de zanger een van de solisten die het lijdensverhaal van Jezus vertolkt tijdens de Matthäus Passion. Meijer studeerde muziekwetenschappen en weet als geen ander hoe bijzonder de akoestiek is in de Zieuwentse kerk.

Door Dinès Quist

De Amsterdamse Michiel Meijer is een klassiek geschoolde solist. Met zijn lage baritonstem zingt hij aria's in binnen- en buitenland, maar op Goede Vrijdag staat hij op de bühne in de compleet uitgelichte Sint Werenfriduskerk. Meijer is al vanaf de oprichting betrokken geweest bij de MatthäusPassion in Zieuwent. "Ik heb het evenement zien groeien in de loop van de jaren. Acht jaar geleden begon het klein met één koor, inmiddels is het uitgegroeid tot een grote happening met twee orkesten, twee koren en zes solisten, dat is geweldig om te zien. De Zieuwentse Matthäus Passion doet op landelijk niveau mee. De akoestiek in de kerk is geweldig, zelfs in een volle kerk reiken de zachte klanken tot op de achterste rijen. Maar de smaakvolle uitlichting van de kerk maakt van het concert een wel hele bijzondere beleving, dat heb ik nog nergens anders gezien in mijn twintigjarige carrière."

Passie voor Bach
Meijer doet dit jaar voor de zesde keer mee aan het klassieke concert, gecomponeerd door zijn favoriete barokcomponist Bach. "Bach vond teksten heel belangrijk en bedacht daar de noten bij. Als zanger heb je de uitdagende taak te bedenken hoe Bach het uitgevoerd zou willen hebben. Het is net zoiets als barok-schilderkunst, dat gedecoreerd is met krullen en versierinkjes. Zang kleur je ook donker of licht in en je maakt vormen van een noot. Bach componeerde dat als geen ander, niet voor niets trekt zijn muziek 300 jaar later nog steeds volle zalen. De Matthäus Passion is bij uitstek een stuk dat nooit gaat vervelen, elke keer kun je het weer anders laten klinken." De liefde die Meijer voelt voor Bach's muziek is te horen in zijn solo's en brengt hem op mooie podia zoals die van de Sint Werenfriduskerk. "Bach groeit in je en wat je het mooist vindt doe je het liefst en kun je uiteindelijk het best." De solist is erg blij met de beschouwende rol die hij mag vertolken binnen de drie uur durende Matthäus Passion.

Geboren muzikant
Muziek is Meijer met de paplepel ingegoten. "Mijn ouders draaiden altijd klassiekr muziek en iedereen speelde bij ons thuis een instrument. Ik begon op mijn twaalfde met hobo-les. Na mijn middelbare school was ik nog een klein tenger mannetje en het professioneel bespelen van de hobo was te zwaar, de docent adviseerde me een jaartje te wachten. Bij mijn studie muziekwetenschappen kregen we dat jaar zangles en vanaf dat moment wist ik wat ik wilde, geen hobo maar mijn eigen stem als instrument. Uiteindelijk heb ik ook de studie zang aan het conservatorium afgerond." Inmiddels is Meijer zangcoach en -docent, heeft hij zijn eigen 'Bach Ensemble Amsterdam' en is hij verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir en het Nederlands Kamerkoor.

Overal goed zicht
Grote screens die in de kerk hangen geven close-up beelden van de solisten en musici. Daardoor kan iedereen van dichtbij genieten van de expressie van de zangers en de, al dan niet gekopieerde, authentieke instrumenten van de orkestleden. Overal in de kerk hebben de toeschouwers goed zicht, zowel vanaf het middenschip als vanaf de zijbeuken. De online kaartverkoop via www.paaspopklassiek.nl/tickets biedt de mogelijkheid om zelf zitplaatsen uit te kiezen.

Meer berichten