De lancering op maandagmiddag in Doetinchem van het Kennisplein. Foto: Kelly Heerink
De lancering op maandagmiddag in Doetinchem van het Kennisplein. Foto: Kelly Heerink

Lancering Kennisplein voor toeristische ondernemers

DOETINCHEM - Stichting Achterhoek Toerisme lanceerde maandagmiddag het Kennisplein voor de toeristische sector in de Achterhoek: een interactief digitaal kennisplatform voor zowel ondernemers als VVV-medewerkers.

Door Kelly Heerink

"Fantastisch, een zaal vol ondernemers", stelt Bea Schouten, gedeputeerde bij de provincie Gelderland. Er werden tachtig belangstellenden verwacht, maar er waren meer dan tweehonderd mensen aanwezig tijdens de bijeenkomst van Stichting Achterhoek Toerisme die plaatsvond in de aula van het Graafschap College in Doetinchem. Schouten is onder andere verantwoordelijk voor recreatie en toerisme en mag net als wethouder en bestuurslid Stichting Achterhoek Toerisme Henk Bulten het Kennisplein officieel lanceren. Ze is erg gecharmeerd van de Achterhoek. "Ik word hier altijd vriendelijk ontvangen", zo verklaart ze. Daarbij is ze dol op de natuur die de regio rijk is. "Ik ben eens wezen fietsen rondom Winterswijk en ineens kwamen we uit bij een boerderijtje met een theetuin. Je kon er in een keukentje zelf koffie zetten, frisdrank uit de koeling pakken en een taartje aansnijden. Geld kon je in een pot gooien - geweldig, zo'n gastvrij rustpunt."
Haar herinnering aan de Achterhoekse theetuin is veel waard als het gaat om toeristenwerving, zal de Brabantse Goof Lukken later tijdens zijn presentatie aan de zaal vertellen. Lukken is eigenaar van het bedrijf Vrijetijdskennis en houdt zich bezig met toerisme in de breedste zin van het woord. Volgens hem en de antwoorden uit het publiek, draait deze branche tegenwoordig vooral om beleving. "Een containerbegrip", zo stelt hij. "Het draait om interactie met de gasten, maar ook om de interactie tussen de gasten onderling. Zodat ze even écht connectie maken met elkaar en niet constant worden afgeleid door een telefoon." Zo zal het bezoek in het systeem van de klant gaan zitten. "Zoals mevrouw Schouten al vertelde, draait het om het memorabele moment. En dat hoeft dus helemaal niet groots te zijn, soms zit het juist in de kleine dingen."

Studenten
Omdat de stichting het onderwijs wil betrekken bij de vrijetijdseconomie, vond de lancering plaats op het Graafschap College, waar studenten de mbo-opleiding travel & hospitality volgen. Vicevoorzitter Sarien Shkolnik: "Deze samenwerking komt op het goede moment, want we zijn bezig ons onderwijsaanbod af te stemmen op wat de branche nodig heeft." Door bijvoorbeeld studenten aan ondernemers te koppelen. "Zo kunnen we praktijkopdrachten op maat aanbieden en studenten laten meedenken in de vraagstukken die er liggen." En dat is nodig, want er komen naar verwachting steeds meer buitenlandse toeristen naar Nederland. Onderwerpen die binnen het Kennisplein aan bod zullen komen zijn dan ook de Duitse gast en doelgroepen. Door via het Kennisplein kennis hierover op te doen kan de sector innoveren, gerichtere keuzes maken en inspelen op trends en ontwikkelingen.

Vier onderdelen
Het platform bestaat op dit moment uit de vier onderdelen kennisprogramma's, feiten en cijfers, inspiratiedagen en individuele adviesvragen, maar dat kan, met de input van de ondernemers die er gebruik van maken, nog veranderen. "We bieden middels de kennisprogramma's het hele pakket aan", aldus Heleen Faber, die de bouwstenen voor Kennisplein heeft gelegd, "met een e-learning, klassikale workshops en bedrijfsbezoeken."
Lukken adviseert om zowel iets te doen met zijn tips als gebruik te maken van het nieuwe platform. "Maar succesgarantie is er nooit in deze lastige branche, waarbinnen je als ware produceert en consumeert tegelijk: het hele plaatje moet kloppen."



zakelijk.achterhoek.nl/kennisplein

Meer berichten