Kunstenaarsportret: Elisabeth Heuff

Elisabeth Heuff. Foto: Elisabeth Heuff Stichting
Elisabeth Heuff. Foto: Elisabeth Heuff Stichting

BREDEVOORT - Het eenvoudige boerenleven van de jaren vijftig was een onafgebroken inspiratiebron voor de kunstenaars Elisabeth Heuff en Stien Eelsingh. In de expositie Boereneenvoud in de Koppelkerk komt het werk samen. Achterhoek Nieuws, uitgever van deze krant, belicht het leven en werk van deze twee bijzondere vrouwen. Deze week: Elisabeth Heuff.

Boeren met grote ogen en handen als kolenschoppen. Zorgen in het voorhoofd gegrift. Het oogsten van de gerst. Het snijden van het dagelijks brood. Een simpel mandje met aardappelen. Een koffiemolen met een kopje koffie. Het werk van Elisabeth Heuff draait om de eenvoud en puurheid van het Achterhoekse boerenleven.

Elisabeth Heuff (1910-1994) werd geboren op voormalig Nederlands-Indië en kwam op haar achttiende naar Nederland. Ze wilde eigenlijk naar de kunstacademie, maar op aanraden van haar moeder werd ze verpleegster. In het Haagse Bronovo Ziekenhuis ontmoette ze arts en latere echtgenoot Han Heuff. Ze verhuisden naar Neede. Het werk van haar man als huisarts stelde haar in staat haar verdere leven te wijden aan de kunst.

Hoewel Elisabeth Heuff thuis was in het fijnschilderen, brak ze in de jaren vijftig met de naturalistische stijl. Ze verkoos de primitieve stijl boven de natuurgetrouwe weergave, passend bij het onderwerp van haar schilderijen. Ze bleef deze stijl haar verdere leven lang trouw.

In de eenvoud van het boerenleven schuilde een diepere betekenis voor de kunstenares. Als groot bewonderaar van de Russische schrijver en filosoof Nicolaj Berdjajev (1874-1948), stond voor haar de waardigheid van elk individu centraal, zelfs van de meest onbetekenende mens.

'Het Christusgevoel klinkt door in al mijn werken,' heeft ze ooit gezegd. Zonder dat ze een bepaald kerkgenootschap aanhing, was het werk van Heuff sterk religieus gekleurd. Haar personages dragen de sporen van het lijden op hun gezicht. Verweerde gezichten, maar nooit zonder hoop. Hoop op een betere toekomst.

Door de sterk humane visie wordt het werk van Elisabeth Heuff vaak in verband gebracht met het werk van Käthe Kollwitz. Ook met het werk van Paula Modersohn-Becker toont het gelijkenis. Alle drie de kunstenaars stelden de menselijke maat centraal in hun werk.

Toen Elisabeth Heuff in 1994 overleed liet zij twee honderd olieverfschilderijen na en tal van aquarellen, tekeningen en beelden. De collectie wordt beheerd door de Stichting Elisabeth Heuff-Kuylaars. Vijfentwintig jaar naar haar overlijden zijn veel van haar werken te zien in de Koppelkerk in Bredevoort.

De expositie Boereneenvoud is tot en met 3 maart te zien in de Koppelkerk in Bredevoort. De Koppelkerk is elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur geopend. Om 14.00 en 15.00 uur wordt een rondleiding aangeboden door de expositie. De entree bedraagt vijf euro inclusief een kop koffie of thee.

Meer berichten