Gedeputeerde Conny Bieze hakt de knoop door, bijgestaan door wethouder Oscar van Leeuwen. Foto: Susan Wiendels
Gedeputeerde Conny Bieze hakt de knoop door, bijgestaan door wethouder Oscar van Leeuwen. Foto: Susan Wiendels (Foto: )

'Klein stukje asfalt met een grote impact'

Provincie start met aanleg van Ontbrekende Schakel

Door Susan Wiendels

ZEDDAM/'s-HEERENBERG – Het nieuwe stukje asfalt bedraagt straks slechts 2,4 kilometer. Toch is de impact van de Ontbrekende Schakel tussen de Terborgseweg in Zeddam en de Meilandsedijk bij 's-Heerenberg enorm. De provincie Gelderland gaf de start van de aanleg daarom een feestelijk tintje.

"De gemeente Montferland is straks een efficiëntere route rijker", stak Gedeputeerde Conny Bieze van wal. Samen met wethouder Oscar van Leeuwen van de gemeente Montferland verrichtte zij de openingshandeling door, heel symbolisch, een knoop door te hakken. Want de weg naar de openingshandeling was er één van de lange adem. "Al in de jaren negentig werd over deze weg gesproken", friste wethouder Oscar van Leeuwen het geheugen van de bezoekers even op. Het verwerven van de gronden bleek geen abc'tje. "Logisch ook", sprak Henk Wassink van Stichting Dorpsraad Azewijn. "Ik begrijp de grondeigenaren, maar ik ben blij dat het nu eindelijk zover is. Voor ons dorp betekent het qua verkeer een hele verlichting. Het heeft lang genoeg geduurd."
De Ontbrekende Schakel vormt een nieuwe directe verbinding tussen de bestaande rotonde Toldijk (N335/N316) en bestaande rotonde Meilanden (N816/N827). De weg verbindt de rondweg om Zeddam en het andere reeds aangelegde deel dat via het bedrijventerrein in 's-Heerenberg loopt.
De aanleg staat niet op zich. De provincie heeft de Drieheuvelenweg, de bestaande route N316 door het Bergherbos overgedragen aan Montferland. De bestaande route wordt een 60 km/h weg. In het centrum van 's-Heerenberg wordt de snelheid verder verlaagd tot 30 km/h en er komt een vrachtwagenverbod. Het doel van al deze maatregelen is niet alleen om de kwetsbare omgeving te ontzien, ze zijn ook nodig om het verkeer zoveel mogelijk via de nieuwe route te leiden. "Deze hele regio is straks een efficiëntere route rijker, maar mobiliteit, sporen of wegen aanleggen is geen doel op zich. Het gaat om zoveel meer en dat komt in dit project mooi samen," aldus Conny Bieze. Naast een verbetering van de bereikbaarheid, wordt volgens de portefeuillehouder mobiliteit ook de leefbaarheid van de kernen 's-Heerenberg, Zeddam, Lengel en Azewijn vergroot en spint de natuur garen bij de aanleg. "We werken hier aan een betere en gemakkelijke bereikbaar van bedrijven. Zodat mensen gemakkelijk naar hun werk kunnen, leveranciers het bedrijf gemakkelijker kunnen bevoorraden en vracht efficiënter vervoerd kan worden. Zeker voor het logistieke bedrijventerrein Docks NLD is dit goed. Hierdoor verbetert ook het vestigingsklimaat. Wie weet welke mooie bedrijven zich hier nog willen en gaan vestigen." Over de leefbaarheid: "Deze nieuwe weg zal ertoe leiden dat het verkeer liever de 'goede' weg neemt en niet meer zijn weg door de kernen heen zoekt. Dat is beter voor de gezondheid en het gevoel van veiligheid voor alle bewoners."
En dan is er nog de natuur waar het gebied zo rijk aan is. Niet voor niets vond de openingshandeling in de winter aan de Hartjensstraat plaats. Daar plaatste de provincie vorige week na het kappen van een rij bomen een lang vleermuizenscherm. Als de vleermuizen straks wakker worden uit hun winterslaap hebben zij ondanks het ontbreken van bomen toch een herkenningspunt op hun vliegroute. Daar zorgen deze schermen voor. Ook aan de steenuil, buizerd en de das en de kleinste details is gedacht. Zo is het zaad van de rode agrimone eerder verzameld en weer uitgezaaid. Conny Bieze: "Een mooi resultaat van integraal denken en samenwerken met verschillende partijen." Naar verwachting is de Ontbrekende Schakel in de zomer van 2020 gereed.

Meer berichten