Nachttrein

In het gunstigste geval is iedereen moe en zit (ligt) uitgeteld op de bank na een nachtje stappen in Arnhem. Sommigen met piepjes in de oren na uren vol snoeiharde house en techno. Bekaf van alle indrukken, van het feesten en beesten. Het monotone treingeluid moet welhaast weldadig aandoen.
Er is ook een ander scenario denkbaar. In gedachten zie ik een coupé vol lawaaiige, agressieve jongens, die stijf staan van de drank en pillen, en andere reizigers lastig vallen. Hun frustratie over een mislukt avondje stappen - de dames wilden niet happen - is merkbaar. Het is in dat soort gevallen te hopen dat het bij verbaal geweld blijft want tegen zo'n groep doe je als eenling weinig. Vluchten kan niet meer, zelfs niet in je mobieltje.
Dit soort gedachten kwam in me op toen ik las dat Arriva volgend jaar april als proef twee extra nachttreinen wil laten rijden tussen Arnhem en Doetinchem. De treinen vertrekken zaterdagnacht om 4.30 en 5.30 uur (ook goeiemorgen!) vanaf Arnhem CS. Arriva koos voor twee nachttreinen nadat het bedrijf een onderzoek had gedaan naar het reisgedrag in de avonduren. Daaruit blijkt dat het Achterhoekse uitgaanspubliek veel later zou willen vertrekken uit Arnhem.
Voor machinisten en conducteurs lijkt me de nachttrein geen lekker dienstje. Wat heet…die kunnen hun borst nat maken. Daar mag het vervoersbedrijf wel wat tegenover zetten want om zo'n dronken zootje ongeregeld op dit onchristelijke tijdstip in het gareel te houden vraagt een hoop takt en overredingskracht.
Voor doorgewinterde stappers is de nachttrein een uitkomst. Die balen nu als een stekker als ze om half twee met de trein naar huis moeten. Dan begint het feest pas echt op de Arnhemse Korenmarkt, dan komt een beetje danceparty op gang. De tijden dat je ruim voor twaalven helemaal 'los' kon gaan, zijn voorbij. Het is allemaal nachtwerk geworden.
Wat ik vreemd vind is dat er nu een soort vacuüm ontstaat tussen de tweede (1.30 uur) en de derde nachttrein (4.30 uur). Stel dat je om een uur of twee bent uitgefeest en naar huis wilt, dan moet je twee-en-een-half uur wachten voordat er een trein naar Zevenaar, Didam, Wehl en Doetinchem gaat.
Nachtbraken is van alle tijden. Vergelijkbaar met de nachttrein is de discobus, die de vorige eeuw zijn intrede deed en ook vol stappers zat en zit. Daar ben ik voor een reportage een keer mee uit geweest. Heen ging het nog wel maar terug was het inderdaad een dronken, lawaaiig zootje, zonder dat dit overigens tot excessen leidde.
Als het niet verder gaat dan dit dan krijgt de proef met de nachttrein zeker een vervolg. Wordt scenario 2 met de amok makende jongeren - hierboven geschetst - werkelijkheid, dan zie ik Arriva de stekker eruit trekken. Maar ik kan me niet voorstellen dat Achterhoekse jongeren hun eigen glazen gaan ingooien.

Meer berichten