Gendringenaar Roger Beijer schreef met Gerton van de Kamp (r) een boek over 'verbindend controleren'. Foto: PR
Gendringenaar Roger Beijer schreef met Gerton van de Kamp (r) een boek over 'verbindend controleren'. Foto: PR

Managementboek over Bistro- model wordt populair

GENDRINGEN - Niet alleen de 'maakindustrie' die Oude IJsselstreek kenmerkt verovert de wereld. Ook in andere bedrijfstakken wordt vanuit deze gemeente landelijk aan de weg getimmerd. Zo heeft 'veranderkundige' Roger Beijer uit Gendringen samen met zijn collega Gerton van de Kamp uit Olst op 1 september het boek 'Soft controls voorbij' gepresenteerd over 'verbindend controleren' en dat boek is nu al hard op weg om een bestseller te worden.

Door Walter Hobelman

"Een controleur binnen een bedrijf of organisatie is traditioneel de toetsende schakel in de managementcyclus. Die controleursrol beweegt zich echter steeds meer in de richting van advisering en consultancy. De controleur houdt het management en zijn of haar afdeling als het ware een spiegel voor, op basis van meetbare feiten. Als deze feiten niet tevreden stellen of onverwacht komen, komt de boodschap vaak hard aan en begint het spel van 'welles nietes'. Op zo'n moment kan de relatie behoorlijk onder druk komen te staan en gaat de lering uit de boodschap die je als controleur wil overbrengen, verloren." Met deze woorden vat Beijer het boek samen waaraan hij ruim een jaar hard heeft gewerkt.
"Het was een mooie maar pittige tijd. Mede-auteur Gerton en ik hebben allebei een verschillende manier van werken en schrijven. Het kostte even wat tijd om de goede manier te vinden om uit alle tekst een goed geheel te maken. Maar dat is meer dan gelukt", concludeert Beijer. De verkoopcijfers lijken hem gelijk te geven. Binnen een maand stijgt het boek op verschillende online (management)boekenwebshops heel snel. "Dat is mooi, maar ik hoop dat de mensen die het aangeschaft hebben er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan", lacht de veranderkundige.
Beijer (47) koos er zeven jaar geleden voor om te veranderen van baan, stapte uit het bankwezen en ging zich richten op coaching en training van professionals, leidinggevenden en hun teams. Roger is als kerndocent Soft Controls verbonden aan de Hogeschool Avans+. Vanuit dit specialisme leidt hij niet alleen op, maar begeleidt hij ook organisaties in het grip krijgen op gedrag en cultuur en de beïnvloeding hiervan. "Ik heb oog voor zowel de 'harde' als de 'zachte' kant van organisaties. Door hier de verbinding tussen te leggen, dring ik door tot de kern van problemen en biedt structurele oplossingen aan", aldus Beijer.
In het boek 'soft controls voorbij' wordt op een prettig leesbare manier beschreven hoe men er als controleur/manager voor kan zorgen dat er in een controle- en adviesproces voldoende verbinding blijft en dat de controle-uitkomsten beter worden geaccepteerd. Zowel in de voorbereiding, uitvoering als rapportagefase is het cruciaal om in de verbinding te staan met diegenen die men controleert en de stakeholders daar omheen.
De schrijvers hebben hiervoor het 'Bistro-model' ontwikkeld. "Dit is een dienstbaar model; het gaat om het afstemmen en in contact zijn en blijven met de ander", legt Beijer uit. De zes stappen uit het model zijn: Belang onderkennen, Interesse tonen, Stem af, Transponeren, Rapporteren en Ondersteunen. Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden die Beijer en Van de Kamp in het verleden hebben opgedaan wordt de lezer stap-voor-stap door het Bistro-model heengeleid. "Het belang dat jij hebt bepaald voor een belangrijk deel je gedrag", aldus Beijer. "Om goed samen te werken binnen een team is het belangrijk dat de rol die ieder teamlid heeft helder is en wordt geaccepteerd. Dankzij het Bistro-model kunnen medewerkers, managers en controleurs met elkaar in gesprek blijven en succesvol samenwerken."
Het boek 'Soft controls voorbij' is uitgegeven door Expertboek, kost 20 euro en is te koop via diverse online boekenwebshops, bij Primera in Ulft en of via www.softcontrolsvoorbij.nl.

Meer berichten