Max Keuben: "De rol van bakkenist is zwaarder dan het rijden zelf." Foto: Luc Driessen
Max Keuben: "De rol van bakkenist is zwaarder dan het rijden zelf." Foto: Luc Driessen (Foto: )

'In een zandbak is elke ronde anders'

Zijspancrosser Mike Keuben wil Europese titel

Door Susan Wiendels

's-HEERENBERG – Zijn wieg stond in Zeddam, zijn kinderwagen op de crossbaan. In de voetsporen van vader Bennie maakt Mike Keuben furore als zijspancrosser. Voor de 21-jarige Keuben en zijn bakkenist Lars de Laat telt dit jaar maar één ding: de Europese titel van de internationale Motorbond voor Amateurs (IMBA).

"We staan nu tweede, we hebben eerste gestaan, maar door machinepech zijn we een plaats gezakt", vertelt Keuben in zijn ouderlijke woning aan de Rodingveen in 's-Heerenberg. Daar geniet hij een paar weken van een zomerreces. Geen wedstrijden, even bijtanken om in september weer volle bak te gaan. "Er zijn nog vier wedstrijden te gaan, het kan nog." Vorig jaar eindigde hij als tweede in de eindrangschikking, toen met de Engelsman Zac Snell in de bak. Dit jaar gaat hij met de 18-jarige Lars de Laat voor niets minder dan goud. "Een fanatieke jongen uit Noord-Brabant", aldus Keuben over zijn maatje in de bak. Een lot uit de loterij, want het vinden van een bakkenist was geen abc'tje. Negentig procent van de zijspanners heeft het bakje rechts, Keuben heeft 'm links net als veel crossers uit Engeland en Zweden. Het aantal bakkenisten is daarom beperkt, zeker in Nederland. Waarom dan niet gewoon een rechtse bak? "De eerste zijspanmotor die mijn vader kocht had een linkerbak. Ik ben het gewend, ook al ben ik volledig rechts. Als ik nu zou wisselen zou ik echt heel veel tijd nodig hebben om hetzelfde niveau te halen." Toen zijn neef Justin Keuben na zeven jaar aangaf te willen stoppen als bijrijder, kwam Mike dan ook in Engeland uit. "Maar dat was niet ideaal. Het trainen wordt dan zeer lastig. Als je op woensdag iets verandert aan de motor en je wilt het uitproberen, dan is die mogelijkheid er niet."

Echte teamsport
Met Justin werd Mike als dertienjarig jongetje in zijn eerste jaar op de zijspan meteen Nederlands kampioen. "Ik heb eerst een jaar solo op een crossmotor gereden, maar dat was niets voor mij. Zijspancross is een echte teamsport. Als de bakkenist zijn werk niet goed doet, gaat het met mij niet goed en andersom. De bakkenist moet mijn gedachten kunnen lezen. Als je op een bocht afgaat, moet hij weten welk spoor ik ga nemen, die klik moet er zijn."
Hij noemt de rol van de bakkenist met zijn vaak bloedstollende evenwichtscapriolen zelfs cruciaal. "Het is vele malen zwaarder dan het rijden zelf." Niet alleen in de bochten, maar ook op rechte stukken. "Hij corrigeert de motor met het springen, zodat we weer recht terechtkomen. Hij hangt in de bochten soms met zijn schouder in het zand en op het recht eind trekken ze 'm vaak ook achterover, zodat je vloeiender over de gaten gaat." Lenigheid, evenwichtszin, spierkracht en reactievermogen, Lars de Laat heeft het allemaal in zich. "Het klikt tussen ons", aldus Mike Keuben.

Fulltime werken
Dit jaar reden ze naast de wedstrijden voor het Europees kampioenschap, het open Nederlands kampioenschap en twee van de dertien wedstrijden voor het wereldkampioenschap. En dat terwijl Keuben fulltime werkt. "Op zondagnacht of maandagmorgen komen we terug van de race, dan ga ik werken. Daarna halen we de motor uit de camper, maken we de camper schoon, demonteren we en wassen we de motor en zetten we er eventueel nieuwe banden op. Op donderdag zetten we alles weer in elkaar, op vrijdag laden we alles weer in en gaan we naar de wedstrijd." Met we doelt Mike naast Lars de Laat op zijn vader Bennie, die de camper bestuurt en de mannen begeleidt. Zijn moeder, broertje en de huisdieren blijven thuis. Als de wedstrijden dichtbij huis zijn, staan zijn vrienden langs de baan om Mike aan te moedigen. Een bijzondere manier van leven, maar de familie Keuben is niet anders gewend. Dankzij zo'n 26 sponsoren is deze levenswijze vol te houden. De een doet het met geld, de ander in natura: kleding, motoronderdelen of onderhoudsproducten. Mike Keuben: "Bijna allemaal bedrijven die vroeger al mijn vader, oom en neef sponsorden. Maar de grootste sponsoren zijn toch mijn ouders."
Vervelen doet het hem nog geen seconde, de liefde voor de zijpspancross zit diep. "Bij motorracen op asfalt is elke ronde hetzelfde, in een zandbak is elke ronde anders. Dat maakt het zo fantastisch om te doen. Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar eerst Europees kampioen worden, dat is nu mijn hoofddoel."


Meer berichten